نخ جراحی استیل وایر ( steel wire ) نوعی نخ جراحی غیرقابل جذب و استریل می باشد که از فولاد آلیاژی ضد زنگ ساخته شده است. این نخ در بستن زخم شکم، آناستوموز روده، تعمیر سرکلاژ، ترمیم فتق و تاندون، بستن جناغ سینه ( استرنوم) و سایر روش های ارتوپدی مورد استفاده قرار می گیرد.همراه این نخ ها، سوزن های کوتاه و خمیده ای می موجود می باشد که یا به صورت ثابت به آن ها وصل شده اند که در این صورت شکل بسته بندی هم عوض می شود و به صورت مستطیلی موجود می باشد ولی در اکثر موارد سوزن ها به صورت جدا قرار دارند و جراح و پزشک در مواقع لازم آن را روی نخ نصب می کند و از آن برای بستن بافت آسیب دیده یا برش یافته در حین جراحی استفاده می کند.

نخ هایی که سوزن آن ها به صورت ثابت روی آنها قرار گرفته است برای مواقع اضطراری و نیاز سریع به بخیه می باشند.
وجود سوزن مخصوص و حالت خمیده آن باعث می شود که سرعت عمل پزشک یا جراح بالا برود و محکم و تیز بودن سوزن، عملکرد نخ برای پوشش عالی بافت را بالا می برد.
انعطاف پذیری سیم باعث می شود که دستکاری آن راحت تر انجام شود.ضد زنگ بودن نخ هم نگرانی های مربوط به جنس آن را به طور کلی از بین می برد.
نخ بخیه استیل وایر ( Steel Wire ) از نوع منوفلمنت می باشد و از آلیاژ آهن، نیکل و کروم ساخته شده است و هیچ روکشی هم برای آن در نظر گرفته نشده است. نخ استیل وایر کمترین واکنش التهابی را در بافت ایجاد می کند و رنگ آن هم با توجه به جنس آن، فلزی می باشد.این نخ ها بسیار تمیز می باشند و از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند. ساختار همگن و سطح بسیار صاف آن باعث می شود که به راحتی از بافت عبور کند و بافت برابر آن زیاد فشرده نشود و از خود مقاومت زیادی نشان ندهد. نخ استیل وایر در بین نخ های موجود برای بخیه و جراحی، بی ضررترین نخ می باشد و هیچ تاثیر سوئی روی پوست و بافت نمی گذارد.جنس فولادی و ضدزنگ نخ استیل وایر احتمال هر گونه شکستگی و کاهش کارایی را از بین می برد. فولاد استفاده شده در این نخ ها از کیفیت بالایی برخوردار می باشد و به علت مصنوعی بودن، این نخ بی اثر می باشد و هیچ واکنشی در بافت ایجاد نمی کند.بخیه های استیلی که سوزن آنها به صورت نصب شده و ثابت روی آنها قرار گرفته اند با استفاده از آخرین فن آوری های جوشکاری در جای خود محکم شده اند و از استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشند.ویژگی غیر قابل جذب بودن باعث می شود که نخ نه توسط آنزیم های موجود در بدن تجزیه شود و نه توسط بافت جذب شود بلکه به مدت طولانی استحکام کشی خود را حفظ می کند. این گونه نخ ها در بین بافت بخیه زده شده، محصور می مانند و به مرور زمان، جزئی از بافت می شوند تا جایی که می توانند تا ابد در آن جا باقی بمانند.

نخ جراحی، بسته به شرایط بیمار، تجربه جراحی، روش جراحی، اندازه زخم و در حالت کلی بسته به وضعیت بیمار انتخاب می شود پس قبل از انتخاب عجله ای یک نخ و کاشت آن در بافت باید تمامی موارد لازم مورد بررسی قرار گیرد.نخ استیل وایر از جنس فولاد می باشد به همین دلیل به هیچ عنوان نباید از این نخ برای بخیه بیمارانی که به فولاد یا اجزای آن مانند نیکل و کروم حساسیت دارند، استفاده شود.وجود استیل یا فولاد ممکن است در پرتودرمانی برخی بیماری ها دخالت کند و شفافیت و قدرت تشخیص پرتودرمانی را کاهش دهد، به همین دلیل استفاده از این نخ در جراحی بیماری هایی که نیاز به پرتودرمانی دارند، توصیه نمی شود.ابزارهایی که برای بخیه استفاده می شوند بسیار حساس می شوند به همین دلیل باید از هر گونه صدمه ای حفظ شوند زیرا شکستن ابزارهایی مانند سوزن و نفوذ آن به بدن صدمات بدتری به بدن وارد می کند.پزشک باید از گره ها و دوخت هایی که انجام می دهد مطمئن باشد و باید شرایط لازم را برای تعیین طرز دوخت و گره، مدنظر قرار دهد.کسی که سوزن را در دست می گیرد باید کاملاً مواظب باشد چون نم یشود از نوک آن بگیرد و دوخت انجام دهد همچنین اگر با دست خود انتهای سوزن را بگیرد ممکن است هنگام دوخت فشار زیادی روی سوزن بیافتد و سوزن بشکند به همین دلیل اگر از وسط یا کمی پایین از وسط سوزن را بگیرد و دوخت را نیز به همان صورت انجام دهد، می تواند سرعت عمل بیشتری داشته باشد و دوخت هایی که انجام می دهد نیز از امنیت بیشتری برخوردار باشند.نخ های استیل وایر توسط اتیل اکساید استریل می شوند. نخ هایی که استفاده می شوند با استریل سازی دوباره قابل مصرف نمی شوند و باید دور انداخته شوند و برای جراحی و بخیه های دیگر، از نخ های جدید و تمیز استفاده شود.

 

Material type Stainless steel
Structure Monofilament
Coating material None
USP size & colour -4- to -7- natural
Characteristics Very flexible ; Most inert suture material
used in surgery ; High tensile strength ;
Excellent knot security
Shelf life 5 years
Packaging 1 dozen long pack boxes